• Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

    Debate: Να πεζοδρομηθεί ή όχι η Λεωφόρος Νίκης;

    Μπορεί να πεζοδρομηθεί η Λεωφόρος Νίκης; Ποιες επιπτώσεις (θετικές και αρνητικές) θα είχε η ολοκληρωτική και μόνιμη πεζοδρόμησή της από τη Βενιζέλου μέχρι το Λευκό Πύργο στην καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης; Ποιες αλλαγές θα απαιτηθούν για να λειτουργήσει μια τόσο σημαντική παρέμβαση για την πόλη;


    Το πρώτο από μια σειρά debate, που διοργάνωσε για θέματα της πόλης η «Δράση», είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς με επιχειρήματα, ο αρμόδιος συγκοινωνιολόγος του Δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Δημαρέλος, και ο πρώην αντιδήμαρχος, Νίκος Ταχιάος, προσπάθησαν να δώσουν απαντήσεις και να τοποθετηθούν στο δημόσιο διάλογο, που άνοιξε για το θέμα στην πόλη.

    Οι δυο ομιλητές ξεκαθάρισαν ότι εξέφραζαν προσωπικές απόψεις και συμφώνησαν πως η ενδεχόμενη πεζοδρόμηση της παλιάς παραλίας, ούτε άμεση είναι, ούτε εύκολη, ούτε είναι δυνατό να γίνει χωρίς διαβούλευση και ουσιαστική μελέτη που θα υπολογίζει τις επιπτώσεις στις μετακινήσεις των Θεσσαλονικέων και στην καθημερινότητα των διερχομένων και των κατοίκων του ιστορικού κέντρου της πόλης. Απολύτως σύμφωνοι ήταν και ως προς το ενδεχόμενο κάποια στιγμή να γίνει η… χαμένη υποθαλάσσια αρτηρία. Συμφώνησαν ότι τέτοια περίπτωση δεν υπάρχει και δε θα υπάρξει τις επόμενες δεκαετίες…

    Η πρωτοβουλία
    Ο συντονιστής της «Δράσης» στη Θεσσαλονίκη, Θανάσης Καζάκης, επισήμανε στη Voria.gr πως «η πρωτοβουλία να ανοίξει αυτό το θέμα εντάσσεται στο πλαίσιο μιας σειράς ανάλογων δράσεων (debate) για σημαντικά θέματα που απασχολούν την πόλη και την περιφέρεια, στη λογική πως αυτά πρέπει να συζητηθούν, να κατατεθούν όλες οι απόψεις και να έχουν οι πολίτες μια ξεκάθαρη εικόνα για να αποφασίσουν και οι ίδιοι τι θέλουν για την πόλη τους».

    Η πρωτοβουλία γι’ αυτά τα debate (θα ακολουθήσουν για θέματα όπως τα σκουπίδια, το κυκλοφοριακό κτλ.) δεν ελήφθη τυχαία αυτήν την περίοδο, αντιθέτως οι αρμόδιοι της «Δράσης» πιστεύουν πως ο δημόσιος διάλογος ευνοείται και είναι απαραίτητος στην προεκλογική περίοδο. «Στη ‘Δράση’ είμαστε υπέρ της ενίσχυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πιστεύουμε ότι μπορεί να αποτελέσει μοχλό για την έξοδο της χώρας από την κρίση αξιών και την οικονομική κρίση. Η θέση μας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η πλήρης ανεξαρτητοποίησή της από το κεντρικό κράτος, η ενίσχυσή της με πόρους που ήδη πληρώνουν οι πολίτες, όπως ο φόρος των ακινήτων, που πρέπει να έχει απολύτως ανταποδοτικό χαρακτήρα», είπε ο κ. Καζάκης.

    Δημαρέλος
    Ο κ. Δημαρέλος δήλωσε ξεκάθαρα ότι είναι υπέρ της πεζοδρόμησης της Λεωφόρου Νίκης. Αυτό όμως, υποστήριξε, δεν μπορεί να γίνει άμεσα ή χωρίς σοβαρή μελέτη και παράλληλες λύσεις για μια σειρά από ζητήματα που θα προκύψουν εάν αποφασιστεί η απαγόρευση της διαμπερούς κυκλοφορίας οχημάτων από το δρόμο.
    Τέτοια ζητήματα είναι η «αχρήστευση» των κάθετων οδών στη Λεωφόρο Νίκης, στο τμήμα τους κάτω από την Προξένου Κορομηλά, η ακύρωση της χρησιμότητας (με τη σημερινή μορφή τους) δρόμων όπως η Σαλαμίνος, η ανάγκη εξυπηρέτησης των μετακινήσεων των Θεσσαλονικέων προς τα ανατολικά με τα ΙΧ, η λειτουργία της Μητροπόλεως και των λεωφορειοδρόμων.

    Στο Δήμο πάντως, πέρα από την πρόθεση, φαίνεται ότι ήδη έχουν σκεφτεί τα προβλήματα που θα ανακύψουν από την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης.
    «Θα απαιτηθεί μελέτη και προσεχτικός χειρισμός. Θα απαιτηθούν και χρήματα. Κάναμε ως διοίκηση βίαιες επεμβάσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης υπέρ του δημοσίου χώρου και ενάντια στο ΙΧ, πολλές φορές χωρίς σχέδιο. Αναλάβαμε το κόστος, διότι φιλοσοφία και πολιτική μας ήταν να μειωθεί ο ρόλος του ΙΧ στη ζωή της πόλης. Η πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης όμως δεν μπορεί να γίνει έτσι, επειδή οι επιπτώσεις είναι μεγάλες. Ο δρόμος έχει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και σήμερα χρησιμοποιούνται οι δυο, αφού η τρίτη καταλαμβάνεται από την παράνομη στάθμευση. Αν στερήσουμε τις δυο λωρίδες από τους διερχόμενους, πρέπει να τις αντικαταστήσουμε σε κάποιους άλλους δρόμους του κέντρου», τόνισε ο κ. Δημαρέλος.

    Η μία λωρίδα μπορεί να βρεθεί στην οδό Μητροπόλεως, με την έξοδο των αστικών λεωφορείων από το συγκεκριμένο δρόμο και την κατάργηση της λεωφορειολωρίδας. Η λεωφορειολωρίδα, σύμφωνα πάντα με τον κ. Δημαρέλο, θα πρέπει να μεταφερθεί στην οδό Τσιμισκή, στην αριστερή πλευρά και κόντρα στη ροή των οχημάτων. Αντίθετη κίνηση από τη Βενιζέλου μέχρι την Παύλου Μελά, για να δοθεί και τέλος στην παράνομη στάθμευση επί της Τσιμισκή.

    Η δεύτερη λωρίδα δεν μπορεί να αποκατασταθεί πλήρως, παραδέχτηκε ο κ. Δημαρέλος. «Ωστόσο, η κίνηση στην πόλη πλέον έχει μειωθεί κατά 30% κι έτσι το ισοζύγιο μπορεί να αποκατασταθεί ως ένα βαθμό. Το μεγάλο στοίχημα της Θεσσαλονίκης σε ό,τι αφορά την αστική συμπεριφορά της είναι να μην αυξηθεί και πάλι η χρήση του ΙΧ, με την έξοδο από την κρίση», σημείωσε ο κ. Δημαρέλος.

    Η οδός Σαλαμίνος, που σήμερα διοχετεύει όλα τα οχήματα στη Λεωφόρο Νίκης, με την πεζοδρόμηση της τελευταίας θα πρέπει να αλλάξει κατεύθυνση (στις τρεις λωρίδες που… κατεβαίνουν). Αλλαγές κατεύθυνσης πιθανώς να χρειαστούν σε Δωδεκανήσου και 26ης Οκτωβρίου.
    Οι «ανάπηρες» κάθετες οδοί του κέντρου στο τμήμα τους μεταξύ Προξένου Κορομηλά και Λεωφόρου Νίκης για να μην αχρηστευθούν και στο πλαίσιο της ανάγκης εξυπηρέτησης των κατοίκων του κέντρου θα συνδέονται με μια λωρίδα κυκλοφορίας μεταξύ τους ανά ζεύγη, με τη μορφή «πέταλου», σε κίνηση – φουρκέτας. Για παράδειγμα τα οχήματα (ένα κάθε φορά όπως στην Προξένου Κορομηλά) θα κατεβαίνουν τη Μητροπολίτου Ιωσήφ και θα έχουν μόνο την επιλογή της ανόδου στη Χρυσοστόμου Σμύρνης κ.ο.κ.

    Ταχιάος
    «Μέγιστο πολεοδομικό θέμα» χαρακτήρισε την πεζοδρόμηση ο κ. Ταχιάος, ο οποίος επισήμανε ότι θα προκαλέσει πολλές επιπτώσεις, που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αφενός με ανοιχτή διαβούλευση, αφετέρου με συγκεκριμένη μελέτη.

    Ο ίδιος δε θέλησε να τοποθετηθεί υπέρ ή κατά της πεζοδρόμησης. «Είναι πολύ πρόωρο να συζητάμε ένα τέτοιο ζήτημα, χωρίς μια σοβαρή μελέτη για τις επιπτώσεις του και χωρίς καν μια σοβαρή κυκλοφοριακή μελέτη για όλη τη Θεσσαλονίκη. Αντιλαμβάνομαι ότι μια πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία της Εγνατίας για παράδειγμα», σημείωσε.

    Διευκρίνισε μάλιστα ότι το 70% της κίνησης στο κέντρο της πόλης είναι διερχόμενη και πως το κυκλοφοριακό, αφενός δεν είναι τόσο τραγικό όσο περιγράφεται, αφετέρου οφείλεται κυρίως στην κακή σηματοδότηση και στις ανεπαρκείς αριστερές στροφές στην Τσιμισκή, όπου κολλάνε τα οχήματα.

    «Δεν μπαίνουν σε αντιπαράθεση άνθρωποι και ΙΧ. Αυτό είναι ιδεοληψία. Το ΙΧ είναι εργαλείο απαραίτητο. Το ερώτημα είναι αν η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη να ανατρέψει τη ζωή της με μια πεζοδρόμηση της Νίκης; Όλοι συζητάμε για τη Θεσσαλονίκη, αλλά αναφερόμαστε μόνο στο κέντρο. Όλοι έχουμε άποψη για το δημόσιο χώρο, αλλά μιλάμε για το χώρο του άλλου. Δεν είναι εύκολο να τοποθετηθείς υπέρ ή κατά της πεζοδρόμησης της Λεωφόρου Νίκης. Είμαι ενάντια στη δημιουργία εντυπώσεων, στη συνθηματολογία και στη λογική των δυισμών. Να γίνει μελέτη και να υπάρξει πολιτική βούληση και σχέδιο για την οργάνωση της ζωής στην πόλη με συγκεκριμένο τρόπο. Κανείς δε θέλει να γίνει το κέντρο ακατοίκητη περιοχή. Χρειαζόμαστε νέα κυκλοφοριακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη και μια πεζοδρόμηση θα πρέπει να γίνεται μόνον αφού έχουμε αντιμετωπίσει και τις επιπτώσεις της», είπε ο κ. Ταχιάος.

    Ο ίδιος τόνισε πως εξαιτίας των υλικών στο υπέδαφος της Νίκης (ιστορικές επιχωματώσεις) σε ενδεχόμενες παρεμβάσεις πεζοδρόμησης θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη αρχαιολογικά ζητήματα, ενώ επισήμανε πως ιστορικά η Λεωφόρος Νίκης δεν ήταν ποτέ πεζόδρομος, πάντα περνούσε ένα ή περισσότερα μέσα (σιδηρόδρομος, τραμ κτλ.).

    Απευθυνόμενος στον κ. Δημαρέλο (και στη διοίκηση του Δήμου), ο κ. Ταχιάος ήταν αιχμηρός για τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει με τις πεζοδρομήσεις στην πόλη: «Ο δημόσιος χώρος που παραδίδετε στην πόλη, τελικά παραδίδεται στα τραπεζοκαθίσματα. Δείτε τι γίνεται στη Λασάνη ή στη Φιλικής Εταιρίας, όπου δεν περνάει άνθρωπος… Δεν είναι κακό να συζητούμε για την πεζοδρόμηση της Νίκης, αντιθέτως είναι αναγκαίο να γίνει κάποια στιγμή. Θα προτιμούσα όμως να συζητούμε για πεζοδρομήσεις εκτός κέντρου, για τη Συνδίκα ή την Μπότσαρη, όπου μπορείτε να δημιουργήσετε νέες γειτονιές, να αλλάξετε πραγματικά την εικόνα και τη ζωή της Θεσσαλονίκης. Για την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης χρειάζεται πραγματική διαβούλευση κι όχι προεκλογικές κουβέντες».

    Τοποθετηθείτε
    Η συζήτηση πάντως ήδη έχει ανοίξει στην πόλη, μετά και τις ολιγόωρες διακοπές κυκλοφορίας στη λεωφόρο της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης. Και πέρα από τους αρμόδιους φορείς, τους επιστήμονες και τους πολιτικούς, στο δημόσιο διάλογο είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν και οι πολίτες. Η Voria.gr καλεί τους αναγνώστες της να τοποθετηθούν στο ενδεχόμενο της πεζοδρόμησης της παραλιακής λεωφόρου, να εκφράσουν τις απόψεις τους και να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση της καθημερινότητας της πόλης. Ο λόγος όλων μας έχει αξία και –πιστέψτε μας- βαρύτητα. Περιμένουμε τα σχόλιά σας.



    Πηγή: voria.gr

    Δεν υπάρχουν σχόλια :

    Δημοσίευση σχολίου